Kreativní učení dětí ve formálním vzdělávání prostřednictvím Eko artefiletiky

Officiální název:

Kreativní učení dětí ve formálním vzdělávání prostřednictvím Eko artefiletiky

Registrační číslo projektu:

Výzva:

Kreativní učení IV.

Komponenta

Realizace:

2025

🌱 Kreativní učení dětí prostřednictvím Eko artefiletiky

Umění, příroda a učení v jednom rytmu

Jak by vypadala škola, kdyby se děti učily nejen z učebnic, ale i ze stromů, barev, vůní a vlastních zážitků?
Projekt „Kreativní učení dětí ve formálním vzdělávání prostřednictvím Eko artefiletiky“ přináší právě takovou zkušenost.
Propojuje umění, přírodu a pedagogiku do jednotného, živého celku.
Děti se neučí jen „vědomosti“ — objevují svět, prožívají jej a skrze tvořivost se učí rozumět sobě i ostatním.

🎨 Co je Eko artefiletika

Eko artefiletika je inovativní přístup k výchově a vzdělávání, který vychází z dlouholeté tradice artefiletiky – metody propojující výtvarné umění, zážitkovou pedagogiku a reflexi.
Rozšiřuje ji o ekologický a environmentální rozměr.
Děti se učí v přímém kontaktu s přírodou – rukama, očima, ušima, všemi smysly. Každý přírodní prvek – list, kámen, vítr nebo světlo – se stává inspirací pro tvorbu a porozumění souvislostem.

Eko artefiletika rozvíjí:

• vztah k přírodě – prostřednictvím prožitku, objevování a tvořivé práce s přírodními materiály,

• kreativitu a představivost – děti se učí vyjadřovat myšlenky a emoce uměleckými prostředky,

• citlivost a empatii – vnímají krásu, pomíjivost i vzájemnou propojenost všech živých bytostí,

• kritické myšlení a spolupráci – při společných aktivitách hledají řešení, sdílejí nápady a učí se týmové práci,

• vnitřní rovnováhu a sebereflexi – díky propojení tvorby, pohybu a pobytu v přírodě.

🌿 O čem projekt je

Projekt navazuje na úspěšné programy Kreativní učení II. a III., které přinesly do mateřských škol inspiraci, jak využívat umělecké a přírodní prostředí k učení.
V nové etapě se zaměřuje také na žáky základních škol a na hlubší metodické zakotvení přístupu Eko artefiletiky do školního prostředí.

Projekt zahrnuje:

• 36 projektových dní kreativního učení v mateřských a základních školách po celé ČR.
Každý den je vedený zkušenými lektory, kteří přinášejí dětem originální programy propojující umění, ekologii a osobnostní rozvoj.
Děti se učí tvořit, zkoumat, diskutovat a přemýšlet o světě z nových úhlů.

• Metodický inkubátor pro lektory a pedagogy – cyklus celodenních workshopů, které rozvíjejí profesní dovednosti v oblasti eko artefiletiky, badatelské výuky, mezipředmětových vazeb a práce s Rámcovým vzdělávacím programem.

• Supervizi a mentoring – vedení a odbornou podporu pro lektory i pedagogy, kteří chtějí rozvíjet své metody a přístup k dětem.

• Tvorbu metodických listů a inspirativních materiálů – pro lektory Eko artefiletiky, kteří chtějí mít přístup k materiálům i po skončení projektu.

🌈 Co dětem projekt přináší

Naše programy dětem otevírají dveře do světa, kde je příroda třídou i hřištěm zároveň.
Děti objevují, tvoří, zkoumají a učí se v přímém kontaktu s okolním světem.
Učí se prostřednictvím hry, pohybu a tvorby – a přitom rozvíjejí:

• vztah k přírodě a životnímu prostředí – chápou, že jsou její součástí, ne nadřazenými pozorovateli,

• kreativitu a estetické cítění – nacházejí inspiraci ve tvarech, barvách, rytmu i proměnách krajiny,

• kritické myšlení a schopnost spolupracovat,

• empatii, respekt a všímavost – k sobě, druhým i k živé přírodě,

• radost z pohybu, tvoření a objevování.

Každý program propojuje umělecké, badatelské a zážitkové přístupy.
Děti se neučí pasivně, ale prostřednictvím vlastního prožitku – tvoří, reflektují, diskutují a tím si přirozeně osvojují nové poznatky.

🧩 Kdo za projektem stojí

Projekt realizuje Institut Eko Art, z. s., nezisková organizace, která dlouhodobě propojuje umění, ekologii, pedagogiku a psychologii.
Institut rozvíjí environmentální vzdělávání v kontextu osobnostního růstu a duševní pohody.

Za odbornou kvalitu projektu zodpovídá tým zkušených odborníků:

Mgr. Jana Merhautová, Ph.D.supervizorka projektu, art psychoterapeutka
Více než 25 let se věnuje arteterapii, supervizi a vzdělávání. Je místopředsedkyní výboru České arteterapeutické asociace, lektorkou výcviků a zakladatelkou Institutu Eko Art. Absolvovala mimo jiné Project Nature Connect – Institute of Global Education (Ph.D. v Applied Eco-Arts Therapy).

MgA. Bc. Adam Kyprý, MSc.metodik projektu
Lektor a metodik Eko artefiletiky s rozsáhlou praxí v lesních mateřských školách. Absolvent DAMU (dramatická výchova), Project Nature Connect, West Coast University, USA (MSc. v Applied Eco-Arts Therapy) a Pražské vysoké školy psychosociálních studií. Propojuje umění, pedagogiku, ekologii a péči o duševní zdraví.

doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.odborný garant projektu
Pedagog, teoretik a autor koncepce artefiletiky. Zajišťuje metodické ukotvení a odbornou návaznost projektu na současné vzdělávací standardy.

🌻 Proč to děláme

Dnešní děti vyrůstají v prostředí zahlceném technologiemi, informacemi a spěchem.
Příroda jim často mizí z každodenního života – přitom právě v ní mohou znovuobjevit radost, klid, tvořivost a vztah k sobě i světu.

Projekt Kreativní učení prostřednictvím Eko artefiletiky pomáhá dětem prožívat učení jako dobrodružství.
Učitelům přináší nové cesty, jak učit smysluplně, srdcem a s respektem k dětskému světu.

💬 „Kreativní učení v přírodě rozvíjí nejen vědomosti, ale i duši. Učí děti vidět krásu, hledat souvislosti a být vnímavé k sobě i k planetě.“
— tým Institutu Eko Art

No items found.