Eko artefiletika je inovativní pedagogický směr, který propojuje tvorbu (výtvarné, dramatické, hudební, taneční a audiovizuální vyjádření) s přímým prožitkem v přírodě. Cílem je podpořit hlubší porozumění světu i sobě samému.
Příroda vytváří podnětný prostor pro komplexní rozvoj jedince na tělesné, psychické, kognitivní, sociální i environmentální úrovni. Eko artefiletika nabízí efektivní nástroj k seberozvoji a učení, neboť aktivuje celý psychosomatický aparát člověka a současně podporuje kreativitu a sebevyjádření skrze vlastní tvorbu.
Na základě zvoleného pedagogického cíle může Eko artefiletika vést k získávání znalostí a rozvoji klíčových kompetencí/gramotností (formální vzdělávání), prevenci, rehabilitaci či aktivizaci (sociální služby) nebo rozvoji osobnosti, spolupráce a komunikace (neformální vzdělávání).
Zakladatelem eko artefiletického přístupu je pedagog a arteterapeut BcA. Bc. Adam Kyprý MSc., který navazuje na artefiletickou práci doc. PaedDr. Jana Slavíka, CSc., zakladatele artefiletiky, který publikoval přes 120 prací, včetně Artefiletiky – od výrazu k dialogu ve výchově a současně je zakládajícím členem České arteterapeutické asociace a věnuje se výchově doktorandů a umělecké edukaci.
Druhou klíčovou metodou pro formování oboru Eko Artefiletika je aplikovaná ekopsychologie Michael J. Cohena, Ph.D. autora konceptu 54 smyslů, programového ředitele Institutu globálního vzdělávání a koordinátora projektu s celosvětovým dosahem NatureConnect. Je autorem mnoha knih, včetně Educating, Counseling and Healing With Nature.
Eko Artefiletika se od počátku vyvíjí spolu s přístupem Eko Arteterapie Mgr. Jany Merhautové, PhD., od níž čerpá základní principy a implementuje je do pedagogické oblasti.
Artefiletika: Používá umění jako nástroj učení a zkoumání, podporuje sebevyjádření, kreativitu a chuť experimentovat a následně napomáhá pojmenovat důležité aspekty tvůrčího procesu, díla a osobních objevů, které vycházejí z tvůrčí zkušenosti. Využívá jedinečnost forem umění (výtvarné, dramatické, hudební ad.) k podpoře esteticko-pedagogického cíle, přičemž staví na prožitku, experimentu a osobitém sebevyjádření a neopomíjí ani “řemeslnou” stránku estetických výchov.
Aplikovaná ekopsychologie: Obnovuje lidské smysly a citlivosti (celkem 54 smyslů), narovnává vztah lidské a více než lidské přírody, proměňuje od přírody odtržené způsoby myšlení a jednání, a zároveň umožňuje integraci nově naučených mechanismů do každodenního života. Vychází z předpokladu, že příroda je ze své podstaty neverbální. Aplikovaná ekopsychologie vede účastníky přímou zkušeností a reflexí k rehabilitaci smyslového vnímání a obnovuje tak přirozené impulsy, instinkty a reflexy, reagující na smyslové podněty z vnějšího i vnitřního prostředí.
Přírodní pedagogika: Staví na přímém kontaktu s přírodním prostředím, které se pro účastníka stává laboratoří, přirozeným hřištěm, ateliérem a učebnou. Uplatňuje metody badatelské výuky, volnou hru, či zkušenostní učení. Skrze smyslové zážitky, pozorování, reflexi a přímý kontakt s proměnlivostí počasí a cykličností ročních období dochází u jedinců k podpoře psychické i fyzické odolnosti, pozitivního vztahu k přírodě a utváření postojů, etiky a hodnot, respektujících přírodu jako přirozené a nezbytné prostředí pro zdravý vývoj osobnosti.
(studenti jsou v posledním ročníku odborného výcviku, pod metodickou podporou a supervizí)
Tato stránka byly vytvořena díky projektu v rámci podpory kreativního učeníProjekt byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury. Název projektu: Eko Artefiletika: Síťování a metodická podpora lektorů kreativního učení. Registrační číslo projektu: 412000119Výzva č. 412 na školní rok 2024: Podpora projektů kreativního učení III v rámci Národního plánu obnovy – iniciativa Status umělce a umělkyně komponenty, 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru (dále jen „KKS“)