Eko artefiletika

Eko artefiletika je inovativní pedagogický směr, který propojuje tvorbu (výtvarné, dramatické, hudební, taneční a audiovizuální vyjádření) s přímým prožitkem v přírodě. Cílem je podpořit hlubší porozumění světu i sobě samému.

Příroda vytváří podnětný prostor pro komplexní rozvoj jedince na tělesné, psychické, kognitivní, sociální i environmentální úrovni. Eko artefiletika nabízí efektivní nástroj k seberozvoji a učení, neboť aktivuje celý psychosomatický aparát člověka a současně podporuje kreativitu a sebevyjádření skrze vlastní tvorbu.

Na základě zvoleného pedagogického cíle může Eko artefiletika vést k získávání znalostí a rozvoji klíčových kompetencí/gramotností (formální vzdělávání), prevenci, rehabilitaci či aktivizaci (sociální služby) nebo rozvoji osobnosti, spolupráce a komunikace (neformální vzdělávání).

Zakladatelem eko artefiletického přístupu je pedagog a arteterapeut BcA. Bc. Adam Kyprý MSc., který navazuje na artefiletickou práci doc. PaedDr. Jana Slavíka, CSc., zakladatele artefiletiky, který publikoval přes 120 prací, včetně Artefiletiky – od výrazu k dialogu ve výchově a současně je zakládajícím členem České arteterapeutické asociace a věnuje se výchově doktorandů a umělecké edukaci.
Druhou klíčovou metodou pro formování oboru Eko Artefiletika je aplikovaná ekopsychologie Michael J. Cohena, Ph.D. autora konceptu 54 smyslů, programového ředitele Institutu globálního vzdělávání a koordinátora projektu s celosvětovým dosahem NatureConnect. Je autorem mnoha knih, včetně Educating, Counseling and Healing With Nature.
Eko Artefiletika se od počátku vyvíjí spolu s přístupem Eko Arteterapie Mgr. Jany Merhautové, PhD., od níž čerpá základní principy a implementuje je do pedagogické oblasti.

Klíčové aspekty Eko artefiletiky:
  1. Tvůrčí složka
      • Náplní jsou různorodé formy tvorby: výtvarné, dramatické, hudební, taneční, audiovizuální.
      • Zdůrazňuje proces tvorby, experiment a prožitek.
      • Inspiruje se artefiletickým pojetím výchovy a vzdělávání doc. Slavíka, které využívá umění jako nástroj učení a rozvoje.
  2. Přírodní složka
      • Čerpá z aplikované ekopsychologie Dr. Cohena, která aktivizuje lidské smysly a citlivosti prostřednictvím přímých smyslových zážitků v přírodě.
      • Inspiruje se principy Přírodní pedagogiky, která staví na přímém kontaktu s přírodou coby přirozeném a rozvíjejícím prostředí.
      • Zaměřuje se na budování vztahu k přírodě, podporu samostatnosti a odolnosti, odpovědnosti a udržitelných způsobů chování.
  3. Reflektivní dialog
    • Zahrnuje bezpečný prostor pro reflexi tvůrčího procesu, smyslové zkušenosti, díla i skupinové sdílení.
    • Pedagog si jím může ověřit naplnění stanovených cílů a podpořit rozvoj každého ze zúčastněných.
Inspirační zdroje Eko artefiletiky:

Artefiletika: Používá umění jako nástroj učení a zkoumání, podporuje sebevyjádření, kreativitu a chuť experimentovat a následně napomáhá pojmenovat důležité aspekty tvůrčího procesu, díla a osobních objevů, které vycházejí z tvůrčí zkušenosti. Využívá jedinečnost forem umění (výtvarné, dramatické, hudební ad.) k podpoře esteticko-pedagogického cíle, přičemž staví na prožitku, experimentu a osobitém sebevyjádření a neopomíjí ani “řemeslnou” stránku estetických výchov.

Aplikovaná ekopsychologie: Obnovuje lidské smysly a citlivosti (celkem 54 smyslů), narovnává vztah lidské a více než lidské přírody, proměňuje od přírody odtržené způsoby myšlení a jednání, a zároveň umožňuje integraci nově naučených mechanismů do každodenního života. Vychází z předpokladu, že příroda je ze své podstaty neverbální. Aplikovaná ekopsychologie vede účastníky přímou zkušeností a reflexí k rehabilitaci smyslového vnímání a obnovuje tak přirozené impulsy, instinkty a reflexy, reagující na smyslové podněty z vnějšího i vnitřního prostředí.

Přírodní pedagogika: Staví na přímém kontaktu s přírodním prostředím, které se pro účastníka stává laboratoří, přirozeným hřištěm, ateliérem a učebnou. Uplatňuje metody badatelské výuky, volnou hru, či zkušenostní učení. Skrze smyslové zážitky, pozorování, reflexi a přímý kontakt s proměnlivostí počasí a cykličností ročních období dochází u jedinců k podpoře psychické i fyzické odolnosti, pozitivního vztahu k přírodě a utváření postojů, etiky a hodnot, respektujících přírodu jako přirozené a nezbytné prostředí pro zdravý vývoj osobnosti.

Provázanost Eko artefiletiky s dalšími obory:
  1. Zážitková pedagogika: Tento přístup staví na významu přímé zkušenosti jako klíčového zdroje učení a rozvoje. Prožitek je zde vnímán nejen jako způsob získávání nových dovedností, ale také jako prostředek sebepoznání a posilování schopnosti reflexe. Umožňuje účastníkům aktivně zkoumat a pochopit procesy kolem sebe, což vede k hlubšímu uvědomění vlastního potenciálu a vztahu ke světu.
  2. Montessori pedagogika: Zaměřuje se na individuální rozvoj každého dítěte skrze samostatnou práci, svobodu a respekt k jeho přirozenému tempu. Učení probíhá prostřednictvím smyslového vnímání a praktické zkušenosti s reálným světem, což rozvíjí nejen znalosti, ale i osobní odpovědnost a vnitřní motivaci. Tímto způsobem podporuje Montessori pedagogika přirozené propojení mezi učením, tvořivostí a poznáváním okolního prostředí.
  3. Environmentální výchova (EVVO): Cílem tohoto přístupu je podpora environmentální gramotnosti a odpovědného vztahu k přírodě. Zaměřuje se na praktické aktivity a přímé zážitky v přírodě, které vedou k hlubšímu porozumění ekologickým souvislostem. Prostřednictvím pozorování, spolupráce a zapojení do péče o přírodní prostředí dochází k rozvoji hodnot, etiky a postojů, jež podporují udržitelné a zodpovědné chování.
Rozdíl mezi Eko artefiletikou a Eko arteterapií:
Uplatnění Eko artefiletiky:
  • Formální vzdělávání:
    Eko artefiletika nachází uplatnění na všech stupních vzdělávání (MŠ, LMŠ, ZŠ, SŠ) jako efektivní nástroj k podpoře kreativního přístupu k výuce. Propojování oborů umožňuje žákům rozvíjet mezipředmětové souvislosti a získávat znalosti skrze praktické a smyslové zkušenosti. Podpora zvídavosti a představivosti dětí přispívá k jejich celkovému rozvoji v klíčových kompetencích, jako je schopnost komunikace, řešení problémů a kritického myšlení. Zapojení eko artefiletických principů navíc posiluje prosociální kompetence, jako je spolupráce, empatie a odpovědnost za své jednání vůči lidem i přírodě.
  • Neformální vzdělávání:
    V oblasti neformálního vzdělávání je Eko artefiletika ideálním prostředkem pro rozvoj tvořivosti, sebevyjádření a komunikačních dovedností. Díky své variabilitě lze tento přístup uplatnit v programech zaměřených na osobnostní růst, skupinovou spolupráci a inovativní umělecké vzdělávání. Aktivity jsou navrženy tak, aby stimulovaly představivost, vedly k objevování vlastních schopností a podporovaly vnitřní motivaci účastníků. Učící proces je zároveň obohacen o prožitkové prvky, které napomáhají hlubšímu porozumění i dlouhodobému uchování získaných poznatků, kompetencí i dovedností.
  • Sociální oblast:
    V sociální oblasti nabízí Eko artefiletika nástroje pro prevenci, aktivizaci a rehabilitaci různých cílových skupin – od dětí a dospívajících přes dospělé až po seniory. Kreativní přístupy umožňují posilovat psychickou odolnost, zlepšovat komunikaci a budovat zdravé sebevědomí i mezilidské vztahy. Skrze práci s prožitkem, představivostí a reflexí dochází ke zlepšení psychosociálního klimatu ve skupině i individuální pohody jednotlivců. Zapojení do aktivit pomáhá zvyšovat smysl pro odpovědnost, rozvíjí empatii a schopnost efektivní spolupráce. Důraz na prožitek v přírodním prostředí navíc podporuje psychickou i fyzickou regeneraci.
Seznam praktikujících studentů:

(studenti jsou v posledním ročníku odborného výcviku, pod metodickou podporou a supervizí)

  • Berenika Bilíková
  • Lucie Brožová
  • Petr Čermák
  • Doubravka Dostálová
  • Barbora Hlaváčová
  • Lenka Holasová
  • Pavel Kotál
  • Denisa Lešková
  • Marie Mainerová
  • Renáta Pěničková
  • Jan Pražan
  • Petra Škodová
  • Zuzana Špinková
  • Eliška Špálová
  • Petr Špánek
  • Michaela Švejdová

Tato stránka byly vytvořena díky projektu v rámci podpory kreativního učeníProjekt byl realizován za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury. Název projektu: Eko Artefiletika: Síťování a metodická podpora lektorů kreativního učení. Registrační číslo projektu: 412000119Výzva č. 412 na školní rok 2024: Podpora projektů kreativního učení III v rámci Národního plánu obnovy – iniciativa Status umělce a umělkyně komponenty, 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru (dále jen „KKS“)