Výcviky jsou koncipovány jako dlouhodobé vzdělávání v oborech Eko arteterapie a Eko artefiletika. Důraz klademe na odbornost, komplexnost, teoretické ukotvení oboru, sebezkušenost, nácviky odborných dovedností, náslechovou a vlastní praxi pod metodickým vedením i supervizní podporou.

Výcvik je podrobně popsán ve smlouvě, se kterou jsou zájemci seznámeni již na přijímacím řízení a dále na prvním setkání výcviku, aby znali charakter, strukturu, obsah, podmínky i pravidla výcviku.

Výcvik má dva hlavní kmenové lektory, 1 kmenovou lektorku, 7 externích lektorů, 4 odborné garanty a supervizní Radu, složenou z 5 supervizorů a mentorů. Všechny zásadní situace, které během výcviku mohou vzniknout jsou konzultovány mezi třemi kmenovými lektory a supervizní Radou. Výcvik podléhá Etickému kodexu Institutu.

Odborní garanti výcviku:

Odborný garant arteterapie: PhDr. Ing. Marie Lhotová Ph.D.
Odborný garant Eko Arts a Aplikované ekopsychologie: Michael J. Cohen, Ed.D., Ph.D.
Odborný garant Eko arteterapie: MSc. Patricia Patterson PhD.
Odborný garant artefiletiky: Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc.

Supervizoři a mentoři výcviku:

MSc. Patricia Patterson PhD.
PhDr. Ing. Marie Lhotová Ph.D.
Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc.
doc. PhDr. Zuzana Havrdová CSc.
MUDr. Milan Hrabánek

Naše certifikace

Výcvikové programy jsou plně garantovány profesním sdružením arteterapeutů v České republice – Českou arteterapeutickou asociaci. Další garanci výcviku poskytuje Institut Eko Art s Ochrannou známkou Eko Art, udělenou Úřadem průmyslového vlastnictví. Hlavní kmenoví lektoři výcviku, Mgr. Jana Merhautová Ph.D. a BcA. Bc. Adam Kyprý MSc., jsou zároveň držiteli certifikátu Project Nature Connect, Institute of Global Education, USA s plným oprávněním k výuce a integraci programu Eco Art Therapy do profesionální oblasti.Institut nově předefinoval odbornou přípravu výcviků Eko arteterapie a Eko artefiletiky, především v počtu hodin přípravy, shodné s evropskými požadavky EFAT (Evropská federace pro arteterapii), jejíž členem bychom se rádi v roce 2025 staly.

Výcviky Eko arteterapie (1500 hodin) a Eko artefiletika (620 hodin)

Oba výcviky probíhají společně, frekventanti Eko arteterapie prochází v prvních třech letech i Eko artefiletickou zkušeností a mají možnost složit závěrečnou zkoušku z Eko artefiletiky.

výcvik A

Výcvik Eko arteterapie: Arteterapie s ekopsychologickým přístupem

Komplexní šestiletý výcvik (1500 výukových hodin)

Eko arteterapie je inovativní psychoterapeutický směr, založený v ČR Janou Merhautovou. Je zaměřený na umělecký způsob sebevyjádření, analytickou práci s psychikou, v propojení s technikami aplikované ekopsychologie. Propojuje hlubinnou arteterapii, aplikovanou ekopsychologii a transpersonální přístup, zabývá se jejím harmonizačním vlivem na psychiku.

Výcvik probíhá v prostředí Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce a brány Národního parku České Švýcarsko každý druhý měsíc od čtvrtka do neděle a jednou ročně je výuka šestidenní. Výuka probíhá i přímo v přírodě, za každého počasí, v každém ročním období, v denních i nočních hodinách. Výtvarným ateliérem se stává krajina, jejímž prostřednictvím dochází k zobrazování vědomých i nevědomých částí psychiky. Svou roli hraje také systematická práce s 54 smysly podle konceptu Dr. Cohena, rozšiřující emocionální, tělesnou, fyzickou i hormonální citlivost. Eko arteterapeutický přístup pomáhá lidem s psychickými potížemi pochopit jejich příčiny, rekonstruovat psychickou odezvu na zátěžové situace, traumata, krize a přenést pozitivní zkušenost do běžného života. Pracuje s osobními zkušenostmi jedince, hluboce uloženými dědičnými informacemi, jedinečností vlastní identity, ale také s rozvojem talentů, schopností a aktivací spirituální úrovně života. Integrace těchto principů pomáhá v mnohovrstevnatém systému osobnosti nalézt rovnováhu v psychice. Výcvik reaguje na evropské standardy arteterapeutického vzdělávání rozsahem 1500 hodin v průběhu šesti let.

Charakter výcviku

Výcvik se skládá z několika nezastupitelných částí: teoretická část, sebezkušenostní část, tréninkově-výuková část, včetně praktických nácviků a videoanalýzy, samostudium, praxe (náslechová a vlastní), vlastní terapie a supervize. Po splnění všech požadavků na studium je výcvik zakončen obhajobou závěrečné práce a zkouškou formou kolokvia. Výcvik je kontinuálně podpořen metodickou podporou, externí a interní supervizí. Interní supervize se týká především odborných principů autorské metody Eko arteterapie.  

Teoretická část (270 hodin)
Teoretická část výcviku je zaměřena na integraci oboru do psychoterapeutických systémů, arteterapie, ekopsychologie a Eko arteterapie. Studenti se seznámí s klíčovými cílovými skupinami, vývojovou psychologií, psychopatologií a odbornou literaturou. Důraz je kladen na přípravu studentů na profesní roli arteterapeuta/Eko arteterapeuta, s cílem pochopit širší souvislosti a praktické uplatnění těchto oborů. Součástí teoretické části je také samostudium odborné literatury, jehož výsledky jsou prezentovány během výcvikových bloků.

Sebezkušenostní část (661 hodin)
Sebezkušenostní část výcviku zahrnuje procházení osobními tématy studentů prostřednictvím arteterapeutických a Eko arteterapeutických technik. Tento proces poskytuje hlubší porozumění vlivu těchto technik a cílených intervencí na psychiku jednotlivce. I když frekventanti pracují se svými osobními tématy jako zdrojem sebepoznání a porozumění vlivu Eko arteterapeutických technik, tento proces nenahrazuje psychoterapii.Součástí je také 75 hodin individuální terapeutické sebezkušenosti (15 hodin ročně, od 2. ročníku) u terapeuta s psychodynamickým, psychoanalytickým nebo jungiánským zaměřením. Tato sebezkušenost probíhá mimo výcvikové bloky a je hrazena frekventantem samostatně.

Tréninkově výuková část (186 hodin)
Tato část zahrnuje praktické nácviky dovedností, jako je vedení profesionálního rozhovoru, empatické naslouchání, a schopnost efektivně definovat a domluvit si zakázku s klientem. Dále se trénuje provázení klienta krizovými tématy, analytická práce s obrázky a poskytování cílené podpory a zpětné vazby. Součástí této výuky je i videoanalýza, která slouží k reflexi a analýze pracovních metod, identifikaci zdrojů a rizik v práci s klientem, a podpoře zdravé sebereflexe.
Program zahrnuje analýzu arteterapeutických/Eko arteterapeutických intervencí v individuálních i skupinových formách. V rámci tréninkové části se aplikují prvky ekopsychologie, jako je práce s 54 smysly podle konceptu Dr. Cohena a asistovaná podpora při práci s diskomfortem v přírodě. Součástí je rovněž vhodný výběr hudby, která podporuje dynamiku tvoření.

Praxe – Náslechová a vlastní praxe (167 hodin)
Náslechová praxe je realizována v rozsahu 33 hodin a probíhá u garantovaných terapeutů/ lektorů Institutu Eko Art nebo u schválených praktikantů výcviku Eko arteterapie a Eko artefiletiky. Vlastní praxe, má celkový rozsah 134 hodin (z toho 36 hodin se uskutečňuje ve třetím ročníku a je zaměřena na Eko artefiletický přístup, 38 hodin vlastní metodicky vedené a supervidované Eko arteterapeutické praxe probíhá v pátém ročníku a v šestém ročníku 60 hodin kontinuální praxe, z níž alespoň 50 % je zaměřeno na práci se skupinou).

Metodická podpora a supervize (216 hodin)
V průběhu výcviku je studentům poskytována kontinuální metodická podpora a supervize, která je zaměřena na realizaci jejich Eko artefiletické a Eko arteterapeutické praxe. Cílem je rozvoj reflexivních a sebereflexivních schopností profesionálního přístupu Eko arteterapeuta. Metodická podpora zahrnuje nácviky, analýzu a hodnocení kvality profesního přístupu, reflexi pracovních procesů a zpětnou vazbu.
Interní supervize a metodická podpora se zaměřují především na odborné procesy spojené s autorskou metodou a probíhají v rozsahu 191 hodin. Externí supervize nabízí možnost získat zpětnou vazbu od nezávislého odborníka a má minimální rozsah 25 hodin.

Studenti mají rovněž možnost zapsat si volitelné moduly, které rozšiřují sebezkušenost o další možné přístupy a formy v Eko arteterapii. Účast studentů může být v sebezkušenostní či náslechové rovině - vždy záleží na typu vypsaného modulu. Mezi pravidelně orgaizované programy patří roční skupina Tarot divokého lesa, zaměřená na práci s tarotovými archetypy podle vývojové psychologie C. G. Junga (možná i online forma), Novoroční amnestie či účast na krizových pobytech, kde se studenti setkávají s reálnou praxí terapeutické práce s klienty - mají možnost náslechovou praxi reflektovat a pozorovat terapeutický proces v praxi. Volitelné moduly mohou být vypsány pro konkrétní ročník nebo pro všechny probíhající výcvikové skupiny,  studenti tak mají možnost setkat se napříč ročníky, podpořit vrstevnické učení i profesní síťování.

Hodinové členění výcviku podle jednotlivých ročníků

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 158 hodin
Teorie: 30 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 120 hodin
Teorie: 30 hodin
Trénink reflektivního dialogu, tvorba a vedení eko artefiletických lekcí: 38 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Náslechová praxe: 8 hodin
Externí individuální terapeutická sebezkušenost: 15 hodin
Celkem nad rámec: 23 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 74 hodin
Teorie: 40 hodin
Metodická podpora: 40 hodin
Supervize: 34 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Vlastní praxe: 36 hodin
Externí individuální terapeutická sebezkušenost: 15 hodin
Celkem nad rámec: 51 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 134 hodin
Teorie: 30 hodin
Nácviky terapeutického rozhovoru, včetně rozboru, videoanalýza: 24 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Náslechová praxe: 25 hodin
Externí individuální terapeutická sebezkušenost: 15 hodin
Celkem nad rámec: 40 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 70 hodin
Teorie: 40 hodinTrénink analytické práce s obrázky, terapeutický rozhovor, videoanalýza: 24 hodin
Metodická podpora: 20 hodin
Supervize: 34 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Vlastní praxe: 38 hodin
Samostudium odborné literatury: 50 hodin
Externí individuální terapeutická sebezkušenost: 15 hodin
Externí supervize: 5 hodin
Celkem nad rámec: 108 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 30 hodin
Trénink analytické práce s obrázky, terapeutický rozhovor: 100 hodin
Videoanalýza a supervize: 35 hodin
Metodická podpora: 23 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Vlastní praxe: 60 hodin
Supervize: 5 hodin
Samostudium odborné literatury: 50 hodin
Externí individuální terapeutická sebezkušenost: 15 hodin
Externí supervize: 20 hodin
Celkem nad rámec: 150 hodin

Výběr do výcviku

probíhá zasláním vyplněného formuláře přihlášky a profesního životopisu. Podmínkou k přijetí do výcviku je vysokoškolské vzdělání humanitního, zdravotního či uměleckého směru (i započaté) a přijímací řízení. Přijímací řízení probíhá formou dvoudenního setkání. Cena programu je vypsána spolu s dalšími informacemi o výcviku a je zveřejněna na webových stránkách Institutu.

Zakončení výcvikového programu

probíhá závěrečnou zkouškou, jejímž cílem je ověřit, zda je frekventant kurzu schopný o předloženém tématu závěrečné práce psychologicky přemýšlet, zda má základní přehled o teoretických východiscích a terminologii a zda umí propojovat teorii s praxí. Závěrečná zkouška probíhá obhajobou závěrečné práce formou kolokvia. Frekventant kurzu může absolvovat závěrečnou zkoušku až po splnění požadavků k certifikaci výcviku, uvedených ve smlouvě. Ve výjimečném případě, kdy student nemá minimálně VŠ bakalářské vzdělání, je mu Certifikát vystaven až po jeho dokončení.

Lektorský výcvikový tým

(změna lektorů vyhrazena)

Odborný garant arteterapie: PhDr. Ing. Marie Lhotová Ph.D.
Odborný garant Eko Arts a Aplikované ekopsychologie: Michael J. Cohen, Ed.D., Ph.D.,
Odborný garant Eko arteterapie: MSc.Patricia Patterson PhD.
Odborný garant Eko arteterapie: Mgr. Bc. Jana Merhautová Ph.D

Hlavní kmenoví výcvikoví lektoři:
Mgr. Bc. Jana Merhautová Ph.D.
BcA. Bc. Adam Kyprý, MSc.

Kmenová lektorka:  
Bc. Šárka Ludmila Podrábská


Hostující lektoři:
PhDr. Jan Krajhanzl PhD.
PhDr. Ing. Marie Lhotová Ph.D.
Bc. Kateřina Cibulková                          
PhDr. Andrea Hlubučková
PhDr. Jan Benda, Ph.D.
Mgr. Pavla Štěpničková
Mgr. Zuzana Vlčinská
Václav Sojka
Mgr. Martin Valášek

výcvik B

Výcvik Eko artefiletika – Artefiletika s ekopsychologickým přístupem

Odborný tříletý výcvik (620 výukových hodin)

Eko Artefiletika je inovativní pedagogicko sociální směr, který propojuje tvořivost (výtvarnou, dramatickou, hudební, taneční i audiovizuální) s přímým prožitkem v přírodě a klade důraz na osobní zkušenost, smyslové vnímání a reflexi. Vychází z propojení artefiletiky, aplikované ekopsychologie a přírodní pedagogiky a rozvíjí se i ve spolupráci s Eko arteterapií. Podporuje komplexní rozvoj jedince – tělesný, psychický, kognitivní, sociální i environmentální – skrze kreativní činnosti, smyslové zážitky a reflektivní dialog. Eko Artefiletika má široké uplatnění ve formálním i neformálním vzdělávání a v sociální oblasti, kde slouží jako nástroj učení, seberozvoje, prevence i aktivizace. Zakladatelem tohoto přístupu je pedagog a arteterapeut Adam Kyprý, který navazuje na práci doc. Jana Slavíka a koncepty Michaela J. Cohena, přičemž cílem je podpořit hlubší porozumění sobě i světu prostřednictvím tvořivého procesu v živém kontaktu s přírodou.  

Artefiletika se od arteterapie odlišuje tím, že je zaměřena spíše na obecné náměty a koncepty než na vnitřní psychickou dynamiku, životní zkušenosti a konflikty. Tento přístup otevírá prostor pro integraci umění a vědy ve vzdělávacím procesu a staví na filetickém pojetí výchovy, které využívá osobní zkušenosti a prožitky dítěte při vzdělávacím nebo volnočasovém procesu. V ČR nabízíme jeden z nejdlouhodobějších 620 výcvikových hodin, který metodicky připravuje pedagogy či odborníky z pomáhajících profesí na smysluplnou a kreativní práci s dětmi, dospívajícími i dospělými. Pomáhá rozvíjet výchovně vzdělávací a environmentální cíle jedinců i skupin.

Charakter výcviku

Výcvik Eko artefiletiky se skládá z několika nezastupitelných částí: teoretické, sebezkušenostní, tréninkově výukové, včetně praktických nácviků a videoanalýzy, samostudia, praxe (náslechové a vlastní). Během výcviku je kontinuálně poskytována  metodická podpora a supervize.

První rok je věnovaný Eko arteterapeutické sebezkušenosti za účelem posílení osobnosti pedagoga a s tím spojeném rozvoji sebereflexe a osobnostního zrání. Ve druhém roce přibude Eko artefiletická sebezkušenost, teoretický a didaktický základ oboru, náslechová praxe a trénink reflektivního dialogu individuální i skupinové práce. Třetí ročník již vede k získávání odborných kompetencí v přímé pedagogické nebo sociální praxi. Studentům je kontinuálně poskytováno metodické vedení při sestavování a realizaci vlastních projektů, včetně supervize.

Teoretická část (100 hodin): je zaměřená na ukotvení oboru v teoretických východiscích a kontextu pedagogických přístupů. Didaktická a metodická příprava výchovně vzdělávacích lekcí či projektů se zabývá cíli, postupy a formami kreativního učení v přírodě. Propojuje artefiletické pojetí rozvoje osobnosti prostřednictvím umění s esteticko-výchovnými přístupy, ke kterým patří například výtvarná a dramatická, hudební, tanečně pohybová taneční a audiovizuální výchova, s přesahem do přírodní pedagogiky a EVVO. V teoretické části výcviku se studenti také seznámí s relevantní odbornou literaturou. Naučí se rozlišovat a využívat pedagogické směry a přístupy v Eko artefiletických programech a uplatňovat jejich konkrétních metod, například projektové, badatelské, inscenační, didaktické, kooperativní, situační apod. Studenti se zároveň teoreticky i prakticky seznamují s podmínkami a cíli výkonu role Artefiletika/Eko artefiletika.

Sebezkušenostní část (352 hodin): studenti sami na sobě jednotlivé přístupy a techniky uplatňují, zkoušejí, a prožívají. Procházejí tak vlastními zkušenostmi s používáním artefiletických a Eko artefiletických technik, při kterých dochází k hlubšímu poznávání vlivů cílených intervencí na osobnost. Získávají tím autentické zkušenosti, které podporují rozvoj vlastních odborných kompetencí pro přípravu na profesní roli.

Tréninkově výuková část (38 hodin): studenti cíleně rozvíjejí širokou škálu tvůrčích aktivit, vedoucí k posílení jejich odborných kompetencí, dovedností i znalostí. Učí se připravovat výchovně vzdělávací plány pro realizaci Eko artefiletických lekcí. Učí se plánovat, realizovat i vyhodnocovat výchovně vzdělávací Eko artefiletický proces. Praktickými nácviky zapojují umění a přírodní pedagogiku do procesu výchovy a výuky, Trénují schopnost didakticky vést jedince i skupinu ke smysluplným cílům. Při tréninkové části používáme i videoanalýzu, která pomáhá reflektovat a analyzovat způsoby práce, zdroje či rizika při budoucí práci s cílovou skupinou. Metodická a supervizní zpětná vazba rozvíjí zdravou sebereflexi a nabízí okamžitou zpětnou vazbu v podmínkách tréninku. Program poskytuje analýzu Eko artefiletických intervencí v individuální i skupinové formě. Součástí tréninků artefiletické tvorby, je i práce se skupinovou dynamikou, atmosférou, etikou.

Náslechová a vlastní praxe (44 hodin ):
Náslechová praxe je 8hodinová a probíhá u garantovaných terapeutů / lektorů Eko Art Therapy Institutu nebo Institutem schválenými praktikanty výcviku Eko artefiletiky.

Vlastní praxe je 36hodinová a probíhá v rámci třetího ročníku (36 hodin Eko artefiletického přístupu, kdy cílová skupina z praxe nebo závěrečného projektu musí být alespoň v jednom případě s dětmi či mladistvými). V rámci závěrečné práce probíhá další praxe, která vede k sestavování a realizaci projektového týdne (případně víkendového programu pá-ne) v Eko artefiletickém směru.

Metodická podpora a supervize (74 hodin): frekventant je kontinuálně podpořen metodickou podporou a supervizí při realizaci vlastní Eko artefiletické praxe. Podpora je zaměřená na sestaven odborného Eko artefiletického programu, zvyšování schopnosti didaktické reflexe a sebereflexe v roli lektora. Podporu lze využít také k nácvikům, analýze a posouzení kvality profesního přístupu, reflexi procesů i zpětné vazbě.

Hodinové členění výcviku podle jednotlivých ročníků

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 158 hodin
Teorie: 30 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 120 hodin
Teorie: 30 hodin
Trénink reflektivního dialogu, tvorba a vedení eko artefiletických lekcí: 38 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Náslechová praxe: 8 hodin

Výcvikový program (bloky):
Sebezkušenost: 74 hodin
Teorie: 40 hodin
Metodická podpora: 40 hodin
Supervize: 34 hodin
Celkem (výcvikový program): 188 hodin

Nad rámec výcviku:
Vlastní praxe: 36 hodin

+ V případě zájmu o složení závěrečné zkoušky a získání certifikátu z Eko artefiletiky je v rámci písemné práce realizován závěrečný projektv rozsahu pěti po sobě jdoucích lekcí, případně víkendového programu pá-ne (průměrně 15 hodin).

Výběr do výcviku

probíhá zasláním vyplněného formuláře přihlášky a profesního životopisu. Podmínkou k přijetí do výcviku je vysokoškolské vzdělání humanitního, zdravotního či uměleckého směru (i započaté) a přijímací řízení. Přijímací řízení probíhá formou dvoudenního setkání. Cena programu je vypsána spolu s dalšími informacemi o výcviku a je zveřejněna na webových stránkách Institutu.

Zakončení výcvikového programu

probíhá závěrečnou zkouškou, jejímž cílem je ověřit, zda je frekventant kurzu schopný o předloženém tématu závěrečné práce pedagogicky, didakticky a psychologicky přemýšlet, zda má základní přehled o teoretických východiscích a terminologii a zda umí propojovat teorii s praxí. Závěrečná zkouška probíhá obhajobou závěrečné práce formou kolokvia. Frekventant kurzu může absolvovat závěrečnou zkoušku až po splnění požadavků k certifikaci výcviku, uvedených ve smlouvě.

Lektorský výcvikový tým

(změna lektorů vyhrazena)

Odborný garant artefiletiky: Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc.
Odborný garant aplikované ekopsychologie: Michael J. Cohen, Ed.D., Ph.D.
Odborný garant a metodik Eko artefiletiky: BcA. Bc. Adam Kyprý MSc.

Hlavní výcvikoví lektoři:
Mgr. Bc. Jana Merhautová Ph.D.
BcA. Bc. Adam Kyprý MSc.


Hostující lektoři:
PhDr. Jan Krajhanzl PhD.
Bc. Kateřina Cibulková
Bc. Šárka Ludmila Podrábská
Václav Sojka
Mgr. Martin Valášek

TERMÍNY VÝCVIKOVÝCH BLOKŮ:

5. ročník 12.-15.6., 20.-23.11. (supervize)
4. ročník 24.-29.6., 4.-7.9., 13.-16.11.
2. ročník 2.-5.7., 25.-28.9., 6.-9.11.

Etický kodex institutu Eko Art

Projekty jsou realizovány za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy, Ministerstva kultury a nadací RSF Foundation.