Projekt kreativního učení III. - Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu

Officiální název:

Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu

Registrační číslo projektu:

0412000103

Výzva:

Výzva č. 412 na školní rok 2024: Podpora projektů kreativního učení III v rámci Národního plánu obnovy – iniciativa Status umělce a umělkyně

Komponenta

komponenty, 4.5 Rozvoj kulturního a kreativního sektoru

Realizace:

2024

Rozvíjíme dětskou kreativitu, klíčové kompetence a lásku k přírodě: Nový projekt, který obohatí předškolní vzdělávání


Představujeme nový projekt, který přináší inovativní impuls pro předškolní vzdělávání – „Propojení kreativního učení a environmentální výchovy v artefiletickém procesu“. Tento projekt se zaměřuje na děti ve věku 3-7 let a rozšiřuje úspěšný předchozí projekt „Kreativní učení II“ o nové prvky zaměřené na environmentální výchovu a udržitelnost.

Co je na projektu zajímavé?

Projekt využívá inovativní metodiku eko artefiletiky, která kombinuje esteticko-výchovné přístupy (jako je výtvarná, dramatická, hudební či pohybová výchova) s prvky aplikované ekopsychologie. Každý projektový blok je navržen tak, aby u dětí podporoval umělecké dovednosti, rozvíjel osobnost kreativní formou a zapojil jejich cit pro přírodu a etiku. Využívá postupy projektové a integrované tematické výuky, spolu s badatelskými prvky a přírodní pedagogikou.

Jak projekt funguje?

Děti se během 240 hodin kreativních aktivit zapojují do tvůrčích činností přímo v přírodě. Tyto zážitkové aktivity jim pomáhají rozvíjet nejen umělecké schopnosti, ale také základní environmentální znalosti. Děti se učí, jak může být umění spojeno s péčí o životní prostředí, což posiluje jejich vztah k umění, přírodě i sobě samým.

Proč je tento projekt důležitý?

Projekt umožňuje začlenění environmentální výchovy do předškolního vzdělávání. Práce s přírodou a uměleckými aktivitami pomáhá vytvářet pevné základy pro komunikaci, spolupráci a osobnostní rozvoj dětí.

Kde a jak se projekt realizuje?

Projekt je realizován ve spolupráci s oslovenými mateřskými školami a dětskými kluby po celé České republice. Díky této široké síti spolupracujících institucí máme možnost obohatit vzdělávací zkušenosti mnoha dětí.

Metodická podpora a Supervize: Záruka kvality a profesního růstu

Aby byly projektové aktivity pro děti co nejkvalitnější a nejbezpečnější, je zásadní zajistit metodickou podporu a pravidelnou supervizi pro všechny zapojené lektory. Metodická podpora zahrnuje nejen přípravu vzdělávacího programu, ale také průběžné konzultace s metodikem, které lektorům umožňují efektivně pracovat s dětmi a přizpůsobit výuku jejich individuálním i skupinovým potřebám.

Supervize slouží jako důležitý nástroj pro zpětnou vazbu a reflexi, což pomáhá lektorům kontinuálně růst ve své profesi. V rámci projektu bude poskytnuto 35 hodin metodické podpory a 22 hodin supervize.

Tyto služby významně přispějí k odbornému rozvoji lektorů a zajistí, že každá aktivita bude realizována na odborné úrovni.

Personální zajištění projektu

Metodik: Bc. et BcA. Adam Kyprý. Metodik a lektor Eko Artefiletiky s rozsáhlou praxí v LMŠ, koterapeut a lektor v rámci Eko Art Therapy Institutu. Absolvent Pražské VŠ psychosociálních studií, pětiletého psychodynamického výcviku, Art psychoterapeutické a artefiletické školy, mnoha odborných kurzů kreativních technik pro oblast soc. služeb a školství etc.

Supervizorka: Mgr. Jana Merhautová, více než 25 let praxe v oboru. Art psychoterapeutka, supervizorka, místopředsedkyně výboru České arteterapeutické asociace. Ředitelka Eko Art Therapy Institutu z.s., lektorka kurzů a výcviků (viz činnost a charakter žadatele). Vzdělání:  FHS UK v oboru Supervize (Mgr.), sociální práce (Bc.), psychodynamický a hlubinně orientovaný výcvik v psychoterapii se speciálním zaměřením na využití arteterapie (SUR, ČAA). Studium Akamai University Project Nature Connect, Institute of Global Education The Applied Eco-Arts Therapy USA – PhD.

Garant: Doc. PaedDr. Jan Slavík CSc. vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, učitelství pro 5. – 9. ročník ZŠ a specializuje se na oborově orientovanou didaktiku, teorii výtvarné výchovy a expresivní terapii v rámci své pedagogické a badatelské činnosti. Jeho pracovištěm je katedra výtvarné výchovy a kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.

Lektoři (frekventanti Eko artefiletického výcviku pod metodickým vedením a supervizí):

•⁠  ⁠Petra Škodová

•⁠  ⁠⁠Renáta Náhluková

•⁠  ⁠⁠Denisa Lešková

•⁠  ⁠⁠Eliška Špálová

•⁠  ⁠⁠Míša Švejdová

•⁠  ⁠⁠Berenika Bilíková

•⁠  Jan Pražan

•⁠  ⁠⁠Petr Špánek

•⁠  ⁠⁠Pavel Kotál

No items found.