Příroda jako učitel: Eko Artefiletické projekty EVVO s dětmi a síťování odborníků
Výzva MŽP na podporu NNO
Projekt je spolufinacován MŽP
2025
Dnešní děti tráví v přírodě mnohem méně času než generace jejich rodičů. Přitom právě kontakt s přírodou posiluje zdraví, kreativitu, empatii i schopnost spolupráce. Projekt Příroda jako učitel, který realizuje Institut Eko Art, proto přináší do českých škol a volnočasových zařízení 196 hodin originálních venkovních vzdělávacích programů – propojujících umění, ekologii a zážitkové učení.
Naše programy dětem otevírají dveře do světa, kde je příroda třídou i hřištěm zároveň. Děti objevují, tvoří, zkoumají a učí se v přímém kontaktu s okolním světem – rukama, očima, všemi smysly.
Rozvíjejí tak:
- vztah k přírodě a životnímu prostředí,
- kritické myšlení a spolupráci,
- kreativitu a empatii,
- i radost z pohybu a objevování.
V rámci projektových bloků (od mateřských po střední školy) kombinujeme environmentální výchovu, umělecké a zážitkové metody, prvky badatelské výuky a přírodní pedagogiky. Děti tak získávají hlubší pochopení přírodních procesů i svého místa v ekosystému.
Projekt zároveň podporuje ty, kteří děti k přírodě vedou – lektory a pedagogy environmentální výchovy (EVVO).
Získávají:
- metodické vedení a konzultace,
- supervizi a odbornou podporu,
- možnost síťování a sdílení zkušeností.
Vzniká tak komunita profesionálů, kteří společně rozvíjejí nové přístupy k environmentálnímu vzdělávání v českých školách.
Podle výzkumů tráví české děti venku průměrně jen něco málo přes dvě hodiny denně – a třetina z nich během výuky vůbec. Chceme to změnit.
Projekt Příroda jako učitel pomáhá dětem znovu objevovat radost z pobytu venku, posiluje jejich zdraví, podporuje tvořivé myšlení a učí je vnímat přírodu jako živý prostor, který si zaslouží péči a respekt.
Projekt Příroda jako učitel stojí na odborném i lidském zázemí týmu Institutu Eko Art z. s., který dlouhodobě propojuje umění, ekologii a psychologii. Naši lektoři, metodici a supervizoři sdílí společnou vizi – přiblížit dětem i dospělým přírodu tak, aby se stala přirozenou součástí jejich života, vzdělávání i osobního růstu.
MgA. Bc. Adam Kyprý, MSc.
Metodik projektu
Metodik a lektor Eko Artefiletiky s rozsáhlou praxí v lesních mateřských školách, koterapeut a lektor v rámci Institutu Eko Art. Ve své práci propojuje umělecké, pedagogické, terapeutické a environmentální přístupy ve vzdělávání a péči o duševní zdraví.
Absolvoval DAMU (magisterský obor dramatická výchova), Project Nature Connect, West Coast University, USA (MSc. v Applied Eco-Arts Therapy) a Pražskou vysokou školu psychosociálních studií (Bc. v sociální práci se zaměřením na aplikovanou psychoterapii). V současnosti pokračuje v doktorandském studiu (Ph.D. in Applied Ecopsychology, WCU).
V projektu zajišťuje metodické vedení, koordinaci programů a odbornou podporu lektorů.
Mgr. Jana Merhautová, Ph.D.
Supervizorka projektu
Více než 25 let se věnuje práci v oboru arteterapie, supervize a psychoterapie. Je místopředsedkyní výboru České arteterapeutické asociace, lektorkou výcviků a dlouhodobých kurzů Institutu Eko Art.
Vystudovala supervizi na FHS UK (Mgr.), sociální práci (Bc.) a psychodynamický a hlubinně orientovaný psychoterapeutický výcvik se zaměřením na arteterapii (SUR, ČAA). Je absolventkou programu Project Nature Connect, Institute of Global Education (Ph.D. v oboru Applied Eco-Arts Therapy).
V projektu zodpovídá za odborné vedení, supervizi a garanci kvality vzdělávacích programů.
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Odborný garant projektu
Přední český pedagog a teoretik výtvarné didaktiky, zakladatel artefiletiky, dlouhodobě působící na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Jeho odborný dohled zajišťuje vědeckou a pedagogickou ukotvenost projektu a jeho soulad s Rámcovým vzdělávacím programem a principy kvalitního vzdělávání.
Lektorský tým
Projekt realizuje osm zkušených lektorů Eko artefiletiky, kteří propojují environmentální výchovu s uměleckými, badatelskými a zážitkovými metodami. Každý z nich přináší do projektu vlastní zkušenost z oblasti školství, přírodní pedagogiky či umělecké praxe. Společně vytvářejí pestrou mozaiku přístupů, které dětem umožňují učit se prostřednictvím prožitku, tvořivosti a přímého kontaktu s přírodou.