Rozvoj lektorských dovedností kreativního učení – aplikovaná Eko artefiletika
0313000115
Výzva č. 313/2023 – Podpora projektů kreativního učení II v rámci Národního plánu obnovy
Komponenta 4.5 – Rozvoj kulturního a kreativního sektoru
2023-2024
Projekt „Rozvoj lektorských dovedností kreativního učení – aplikovaná Eko artefiletika“ se zaměřil na rozvoj odborných dovedností pracovníků kulturního a kreativního sektoru v oblasti kreativního učení. Cílem bylo podpořit 16 účastníků – pokročilých frekventantů výcviku v eko arteterapii – v oblasti eko artefiletiky. Tato inovativní metoda spojila artefiletiku s aplikovanou ekopsychologií a nabídla moderní nástroj pro vzdělávání dětí, mládeže i dospělých.
V období od září 2023 do června 2024 bylo realizováno 5 celodenních interaktivních workshopů (celkem 40 výukových hodin). Tyto workshopy byly zaměřeny na praktický nácvik kreativních technik, vedení reflektivních rozhovorů, videoanalýzu a metareflexi, a to formou zážitkového a sebezkušenostního vzdělávání.
Cíle projektu
Přínosy a dopad
Projekt přinesl rozšíření odborných kompetencí účastníků, kteří již absolvovali výcvik v arteterapii. Eko artefiletika, jako tento inovativní přístup, podporovala kreativitu prostřednictvím přírodního prostředí, aktivovala smyslovou orientaci a nabízela prostor pro tvořivou sebereflexi a pozitivní vztah k umění. Tento přístup rovněž posiloval osobnostní rozvoj účastníků a měl pozitivní dopad na vzdělávací proces.
Výstupy projektu
Výukové metody
Výuka byla zaměřena na praktický nácvik a reflektivní přístup. Účastníci se účastnili:
Metody byly přizpůsobeny specifickým vzdělávacím potřebám pokročilých studentů arteterapie, s důrazem na rozvoj lektorských dovedností, nikoli terapeutických intervencí.
Relevance a inovace
Projekt reagoval na potřebu systematického vzdělávání pracovníků kulturního a kreativního sektoru v oblasti eko artefiletiky – inovativní metody, která propojuje výtvarnou tvorbu, přírodní prostředí a reflektivní pedagogiku. Eko artefiletika byla vysoce relevantní v kontextu revize vzdělávací oblasti Umění a kultura v rámci RVP, jelikož splňovala požadavky na moderní a environmentálně orientované vzdělávání.
Výstupem projektu je nový, praxí ověřený vzdělávací formát, který bude dále rozvíjen a nabízen širší veřejnosti. Projekt zároveň přispěl ke komunitnímu síťování pracovníků kulturně-kreativního sektoru a posílil jejich připravenost dlouhodobě působit v oblasti kreativního učení pro děti, mládež i dospělé.
Adam Kyprý
Metodik a lektor Eko artefiletiky s rozsáhlou praxí v MŠ, koterapeut a lektor v rámci Eko Art Therapy Institutu. Absolvent Pražské VŠ psychosociálních studií, pětiletého psychodynamického výcviku, Art psychoterapeutické a artefiletické školy, mnoha odborných kurzů kreativních technik pro oblast soc. služeb a školství etc. Interní člen Mezinárodní Asociace Expresivních Terapií (IEATA) a Sdružení pro tvořivou dramatiku (STD). Student Project Nature Connect Inc. (Master of Science in Applied Eco-Arts Therapy (MSc.) a DAMU (Katedra výchovné dramatiky, obor dramatická výchova).
Jana Merhautová
Art psychoterapeutka, supervizorka, místopředsedkyně výboru České arteterapeutické asociace. Ředitelka Eko Art Therapy Institutu z.s., lektorka kurzů a výcviků (viz činnost a charakter žadatele). Vzdělání: FHS UK v oboru Supervize (Mgr.), sociální práce (Bc.), psychodynamický a hlubinně orientovaný výcvik v psychoterapii se speciálním zaměřením na využití arteterapie (SUR, ČAA). Studium WCU University Project Nature Connect, Institute of Global Education The Applied Eco-Arts Therapy USA – PhD.